Followers

Tersimpul Janji Antara Kami :

Daisypath Anniversary tickers

Terlafaz Ijab & Kabul Bersama :

Daisypath Anniversary tickers

Bukti Cinta & Anugerah Ilahi :

Lilypie Pregnancy tickers

Wednesday, September 30, 2009

Resepi Almond London

Almond London Yg Sgt Best!

Kat sini saye nak kongsi sikit resepi ALMOND LONDON, iaitu cookies wajib di HARI RAYA. Hehe.. cookies ni kalau di ikutkan tak lah susah sangat nak buat. Yang penting, pandai memilih coklat masakan utk salut biskut tu, sebab kadang2 ade yang tersilap beli coklat masakan, hias2...tak keras2 coklatnye..huhuhu.. Saye biasa beli coklat masakan dalam packing biasa, bukan berjenama mahal2 tu (mcm van houten, etc..yang ni xleh pakai utk coating cookies ni). Kat bakery supply punye kedai ade jual coklat masakan yang saye biasa guna ni. Just ask the tokey,ok? Hehehe...


ALMOND LONDON

Bahan-bahan ( +/- 150 biji )

  • 250 gm mentega
  • 125 gm gula halus
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 50 gm serbuk badam (optional)
  • 200 gm tepung jagung
  • 300 gm tepung gandum
  • 2 sudu tepung beras
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 200 gm kacang badam (digoreng tanpa minyak)
  • 50 gm badam cincang (utk hiasan)
  • +/- 700 gm coklat masakan

Cara-cara

  1. Pukul mentega dengan gula hingga kembang
  2. Masukkan telur, esen vanilla dan dipukul lagi.
  3. Masukkan serbuk badam, kacau
  4. Ayak bersama tepung jagung, tepung beras, baking powder dan gaulkan bersama adunan tadi
  5. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh
  6. Bentukkan doh menjadi bulat-bulat kecil/lonjong & masukkan kacang didalamnyer.
  7. Letakkan diatas dulang pembakar yg telah dilenserkan sedikit mentega
  8. Bakar pada suhu 200'c. selama 20 minit (suhu oven ni bergantung pada jenis oven kite yerrrr..
  9. Cairkan coklat masak dengan kaedah "double-boil"
  10. Masukkan biskut tadi kedalam mangkuk kertas dan tuang atau celup coklat masak. Taburkan sedikit badam cincang utk hiasan
  11. Biarkan ia kering seketika dan sedia dimakan atau disimpan.
SELAMAT MENCUBA !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...