Followers

Tersimpul Janji Antara Kami :

Daisypath Anniversary tickers

Terlafaz Ijab & Kabul Bersama :

Daisypath Anniversary tickers

Bukti Cinta & Anugerah Ilahi :

Lilypie Pregnancy tickers

Friday, June 21, 2013

Poding Roti Kukus

Hari yang sangat panas & BERJEREBU di Senai Johor....mak aiihhh...kalau la bulan puasa cenela nanti ekk..sekarang ni pun dah cukup hebat tekakku menanggung keperitan...huuu...kesian kat Zara..kecik2 lagi da kena hidu bau asap jerebu ni..Hopefullly hujan akan turun dengan lebatnya buat beberapa hari pasni...

Ok,berbalik kepada cerita asal..korang nampak gambor kat atas tu???nyummm..nyummm... Haaaaaa....gambor ape tu kawan2???hihihi...ni laaa dia puding roti version kukus yang aku buat tadi...ntah ape mimpi ntah aku ni..tetibe terrajin nak godek puding ni..pagi tadi tertengok roti gardenia banyak lagi atas meja..rugi lak kalo dibiarkan..ekceli,aku tersilap beli roti smalam..asalanye nak beli roti butterscoth untuk si Zara ni.. (huiii..peberet dia tuuu...makan sambil ngadap tv bagi 3,4 kepingpun xpe)..tapi xde stok lak kat kedai runcit..amek jela roti biasa..

So, pas siap godek2 adunan akupun kukusla puding ni.dapat 2 bekas besor...hihihi..puas hati makan sejuk2! Nak membuatnye pun senangggggggg yang amattttt...kalo korang malas jugak nak buat,aku tak taula nak cakap ape..kikikiki...

Meh sini nak share resepi...puding ni dijamin sedap! lemak berkrim!

RESEPI PUDING ROTI KUKUS

5 keping roti potong 4bahagian
mentega untuk sapu permukaan roti (blakang depan tauuu)
1 tin susu cair (aku guna brand Ideal..memang berkrim!)
2 biji telur ayam...jangan guna telur penyu lak...hahahaha...masak korang nanti...
4sudu besar gula
sedikit esen vanilla
kismis utk tabur

- mula2, roti tu korang sapu ngan mentega.potongla 4 bahagian each.ketepikan kejap.jgn dimakan lakkk..
- pastu,amek mangkuk lain.korang pecahkan telur.gaul sebati.masuk gula,susu cair n esen vanila.gaul sebati.
- amek loyang @ bekas, susun roti tadi tu.
- tuang adunan susu tadi ke atas roti. tabur ngan kismis!
- kukus 20-25minit hingga masak.
- masuk peti ais.tunggu 2,3 jam baru sedpa di makannnnn...

Haaaaaa...slamat mencuba!!! kalau malas, jemput tengok jela puding mak jemah ni yerrr...hihihi...adiossssss!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...