Followers


Tersimpul Janji Antara Kami :

Daisypath Anniversary tickers

Terlafaz Ijab & Kabul Bersama :

Daisypath Anniversary tickers

Bukti Cinta & Anugerah Ilahi :

Lilypie Pregnancy tickers

Tuesday, February 21, 2012

Bubur Nasi

Harini macam malas sikit nak masak...hehe..xde idea nak masak ape.. cuaca lak mendung kat luar.. kalau ikutkan malas, nak je aku tido.. ngeh3... tapi tak bolehla.. x elok tido byk2.. lagipun perut ade sedikit rase lapar..haa..cene tu??? ape lagi..kena masaklaaa... sian kat baby lam pewottt ni nak makan... ^_^

" jap ye baby...mama nak masak ni..jap lagi kite makan same2 yerrr..."

bukak peti ais ade udang, carrot, kentang, etc...hmmmm...tetibe datang idea nak buat bubur nasi! barang2 dlm peti ais lak cukup untuk buat bubur nasi ala2 McD gituuu...yang penting make sure ade stok pati ayam... ^_^

Tanye encik hubby nak makan x bubur nasi, feedback positif! hihi..malam nanti boleh makan menda lain lak, sambil ngeteh kannn... bubur nasi ni aku buat utk makan petang. sambil tunggu hubby balik, aku boleh ngap dulu.. kui3... So, kat entry bawah ni aku typekan resepi untuk korang ye..silalah salin....kalau malas jgk,xtaula aku nak cakap ape..hehehe..sebab bahan2nye sgt simple & senang lak nak buat..aku main campak2 jek.. jangan sampai tercampak ke luar rumah lak... haiyyoo...


BUBUR NASI versi Farin

Bahan :
1 cawan nasi
7-8 cawan air (part ni nanti korang kena pandai2 tambah ikut kesesuaian)
10 ekor udang segar saiz L - potong ikut suke korangla...
1 bji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 keping halia, potong panjang2
2 sudu besar udang kering (rendam kasi lembut)
2 biji kentang (dadu kecil2)
1/2 batang carrot (dadu jugak)
cili padi (optional..kalo x nak rase pedas x yah letak)
1 kiub pati ayam (aku guna tumix)

Cara-cara : 
  1. Tumis cili padi, bawang besar & bawang putih bersama udang kering hingga naik bau..part ni best woo..aku suke bau ni time2 preggy 8 bulan ni..huu..awal2 dulu nak termuntah jugak...
  2. Masukkan udang segar, tumis lagi sampai masak.
  3. Masukkan kentang & carrot. Kacau kejap kasi sebati.
  4. Bolehlah masukkan nasi & air. Biarkan mendidih. Aku guna api besar nak kasi cepat sikit masak. Pastu dah nampak didih tu, kecikkan sikit api.
  5. Masukkan halia & pati ayam. Kalau rase pekat sangat, korang alterlah sendiri ye..hehe..boleh tambah air sikit2 & sesuaikan dengan rasa pati ayam tu. aku buat nice2 je, x masin & x tawar ^_^
Dah siap, ape lagi.... amek daun sup & daun bawang, kasi potong sama dia! tabur atas bubur tadi..besttttt....kalau tambah ngan bawang goreng lagi besttttttt...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...